Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
Begrotingssubsidies 2025 in vergelijking met 2024 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2024 | Kadernota | Begroting 2025 | Voorjaarsnota 2025 | Najaarsnota 2025 | Maximaal te subsidiëren 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | |||
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 966.133 | |||||
2.1 | Ministerie van I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 | 180.930 | |||||
2.1 | Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG | 400.000 | 400.000 | 400.000 | |||
2.1 | Zero Emission Services BV t.b.v. pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water | 500.000 | 500.000 | ||||
2.1 | Gemeente Rotterdam t.b.v. oeververbinding kwartiermakerfase | 200.000 | |||||
2.1 | Qbuzz t.b.v. emissie loze busvloot | 3.660.000 | |||||
2.1 | Qbuzz t.b.v. ERTMS | 18.404.884 | |||||
2.1 | Stichting CROW t.b.v. programma KpBB | 420.876 | |||||
2.1 | Stichting CROW t.b.v. programma KpVV | 659.520 | |||||
2.1 | River Operations South Holland B.V. t.b.v. exploitatie veerdienst Maassluis-Rozenburg | 3.085.188 | 2.138.972 | 1.634.700 | 3.773.672 | ||
2.1 | Jansma Shipyard B.V. t.b.v. ombouw verouderde klasse 1 t/m 4 schepen | 300.000 | 300.000 | ||||
2.1 | TNO t.b.v. het project Connected Automated Transport | 20.000 | 20.000 | ||||
2.1 | River Operations Rotterdam Drechtsteden B.V. t.b.v. Waterbus | 3.100.000 | 3.100.000 | ||||
2.1 | FFWD Fresh Rail Holding B.V. t.b.v. verstrein | 500.000 | 500.000 | ||||
2.1 | Stichting Studio Veiligheid t.b.v. E-pusher/duwbakken | 400.000 | 400.000 | ||||
2.1 | Gemeente Capelle ad IJssel t.b.v. Planuitwerking Algeracorridor | 1.129.680 | 1.129.680 | ||||
2.1 | Rotterdam Shortsea Terminals t.b.v. waterstof fieldlab | 273.980 | 273.980 | ||||
Totaal | 28.020.531 | 2.138.972 | 863.000 | 6.034.700 | 1.403.660 | 10.440.332 |
Toelichting
De begrotingssubsidie aan Gemeente Capelle ad IJssel t.b.v. Planuitwerking Algeracorridor voor een bedrag van € 1.129.680 (beleidsdoel 2-1)
Het project Algeracorridor heeft als doel om de verkeersproblemen op deze cruciale verkeersader, die Capelle, Krimpen en Krimpenerwaard verbindt met Rotterdam en de A16, aan te pakken. Ondanks eerdere inspanningen blijven er uitdagingen bestaan voor het wegverkeer, openbaar vervoer (OV) en fietsverkeer. Tijdens het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) overleg in november 2022 hebben diverse partijen afspraken gemaakt over de financiering van doorstromingsmaatregelen en het onderzoeken van een mogelijke langzaam verkeerverbinding (LVV) over de IJssel.
De planuitwerking van de Algeracorridor, inclusief de kosten gemaakt in de kwartiermakersfase, is geraamd op maximaal € 2,9 miljoen. Deze kosten worden verdeeld over de betrokken partijen als volgt:
- Provincie Zuid-Holland (PZH): € 1.365.030
- Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH): € 554.480
- Gemeente Capelle aan den IJssel: € 341.040
- Gemeente Krimpen aan den IJssel: € 341.040
- Gemeente Krimpenerwaard: € 170.520
- Gemeente Rotterdam: € 127.890.
Van dit bedrag is eerder € 14,6 miljoen door Provinciale Staten beschikbaar gesteld als uitvoeringskrediet. Bij de Voorjaarsnota 2025 is voorgesteld om dit uitvoeringskrediet te verhogen met € 0,2 miljoen vanwege het niet activeren van het voorbereidingskrediet voor de langzaamverkeerverbinding en € 6,7 miljoen vanuit de reservering voor de Algeracorridor in het PZI. Dit bedrag zal vanaf 1 januari 2025 jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de index Bruto Overheidsinvesteringen (IBOI). De bijdrage zal door middel van begrotingssubsidies aan de gemeenten worden voldaan, waarbij een deel van € 235.350 reeds in 2024 is voldaan en € 1.129.680 verdeeld over 2025 en 2026 nog op de begroting moet worden gebracht.
De dekking voor deze bijdrage is opgenomen in het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur (PZI) 2025-2039. Na de planuitwerkingsfase zal er een Go-No-Go beslissing plaatsvinden om te bepalen of er een realisatiefase volgt op basis van een definitief ontwerp en een SSK raming. De totale bijdrage van PZH aan de Algeracorridor bedraagt € 21.420.000 en is opgenomen in de begroting.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer. De Algeracorridor fungeert als een cruciale verkeersader, die Capelle, Krimpen en Krimpenerwaard verbindt met zowel de stad Rotterdam als de A16. Ondanks eerdere inspanningen om de doorstromingsproblematiek aan te pakken, blijft het verkeer op de Algeracorridor geconfronteerd met aanhoudende uitdagingen. Het project Algeracorridor heeft als doelstelling om de knelpunten voor het wegverkeer, het OV en de fiets aan te pakken; dit draagt bij aan het uitvoeren van een pakket maatregelen wat de doorstroming bevordert, het openbaar vervoer niet hindert en voor de fiets een verbetering is in zowel doorstroming als verkeersveiligheid.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan de planuitwerking van de diverse maatregelen. oppakken. De provincie Zuid-Holland trekt zich inhoudelijk terug uit het project en de gemeente Capelle aan den IJssel zal het verdere proces oppakken. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1.129.680 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Rotterdam Shortsea Terminals t.b.v. waterstof fieldlab voor een bedrag van € 273.980 (beleidsdoel 2-1)
Op de Rotterdam Shortsea Terminal (RST) wordt een waterstof fieldlab gerealiseerd waarin innovatieve toepassingen van waterstoftechnologie in de logistiek worden ontwikkeld, getest en gedemonstreerd. Centraal in het project staat de ontwikkeling van een modulaire, verplaatsbare waterstofinstallatie (Key Energy Builder) die op locatie groene waterstof kan opwekken, opslaan en overdragen aan verschillende typen voer- en vaartuigen. Daarnaast wordt een in Nederland gebouwde reachstacker op waterstof ingezet en getest in een reële operationele omgeving op de terminal. Het project omvat ook een experience center, waar logistieke dienstverleners, binnenvaart- en shortsea-operators actief kennismaken met de mogelijkheden van waterstof in hun bedrijfsvoering. Hiermee levert het project een concrete bijdrage aan de verduurzaming van de havenlogistiek, stimuleert het innovatie en versterkt het de waterstofeconomie in Zuid-Holland.
Dekking wordt gevonden onder beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer . Het project draagt bij aan de verduurzaming van de logistieke sector door fossiele brandstoffen te vervangen door groene waterstof, wat leidt tot minder CO₂-uitstoot en verbetering van de luchtkwaliteit. Door toepassing en demonstratie van innovatieve waterstoftechnologieën op een operationele terminal wordt de energietransitie in de haven versneld. Het fieldlab fungeert als proeftuin waar kennis wordt ontwikkeld en gedeeld, wat de opschaling van waterstoftoepassingen in de regio stimuleert. Ook wordt het MKB betrokken bij de ontwikkeling van de technologie, wat bijdraagt aan economische innovatie, werkgelegenheid en de versterking van de regionale waterstofketen. Tot slot vergroot het experience center de bewustwording en bereidheid tot overstap naar waterstof onder logistieke partijen.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie levert de provincie Zuid-Holland een bijdrage aan het waterstofproject op de Rotterdam Shortsea Terminal. Daarom is subsidie het beste instrument. Er wordt geen directe tegenprestatie voor de provincie geleverd voor de subsidiebijdrage. De bijdrage is vooral bedoeld om de activiteit te stimuleren.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 273.980 en deze op te nemen in de begroting.
Subsidieregelingen 2025 in vergelijking met 2024 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2024 | Kadernota 2025 | Begroting 2025 | Voorjaarsnota 2025 | Najaarsnota 2025 | Maximaal te subsidiëren 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | 1.6.117 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland | 9.777.951 | 12.479.929 | 12.479.929 | |||
Totaal | 9.777.951 | 12.479.929 | 12.479.929 |
Toelichting
Niet van toepassing.