Inleiding
‘Wat mag het kosten’ is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom schreven we de toelichtingen ook op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De wijzigingen op beleidsprestaties staan er ter informatie.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
Onderstaande grafiek laat zien hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: dit gaat om de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit.
- Kapitaallasten: dit gaat om de kapitaallasten als gevolg van een investering.
- Subsidies en inkomensoverdrachten: dit gaat om de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan vooral andere overheidsinstellingen.
- Overige lasten: dit gaat om de lasten die horen bij de hiervoor genoemde categorieën.
Raming baten en lasten
(bedragen x €1.000) | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 t/m VJN | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming | Raming 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | |||||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | 8.829 | 11.357 | -825 | 10.531 | 11.128 | 10.398 | 10.062 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | 148.104 | 157.780 | -3.288 | 154.492 | 153.117 | 173.401 | 180.761 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | 2.784 | 2.796 | 50 | 2.846 | 5.632 | 4.847 | 1.911 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 10.637 | 23.764 | 2.678 | 26.442 | 13.754 | 17.868 | 22.763 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | 40.157 | 28.428 | 1.479 | 29.907 | 32.196 | 35.199 | 39.688 |
2-1-6 Duurzame, stille en nieuwe luchtvaart | 1.022 | 1.522 | -57 | 1.465 | 1.157 | 1.066 | 1.061 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 211.534 | 225.647 | 36 | 225.683 | 216.983 | 242.778 | 256.246 |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur | |||||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | 176.082 | 325.509 | 3.200 | 328.709 | 196.138 | 188.124 | 186.402 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 176.082 | 325.509 | 3.200 | 328.709 | 196.138 | 188.124 | 186.402 |
Totaal Lasten | 387.616 | 551.156 | 3.236 | 554.392 | 413.121 | 430.902 | 442.647 |
Baten | |||||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | |||||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | -1.600 | -2.366 | 505 | -1.861 | -1.250 | -1.250 | -1.255 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | -7.901 | -9.341 | 5.267 | -4.074 | -4.108 | -15.306 | -13.336 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | -701 | -100 | 0 | -100 | 0 | 0 | 0 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 1.560 | -161 | -39 | -200 | 0 | -320 | -2.383 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | -7.487 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | -16.129 | -11.968 | 5.733 | -6.235 | -5.358 | -16.876 | -16.974 |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur | |||||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | -13.542 | -14.064 | -3.371 | -17.435 | -18.770 | -6.330 | -6.561 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | -13.542 | -14.064 | -3.371 | -17.435 | -18.770 | -6.330 | -6.561 |
Totaal Baten | -29.671 | -26.032 | 2.361 | -23.670 | -24.128 | -23.206 | -23.535 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 357.946 | 0 | 5.597 | 530.721 | 388.993 | 407.696 | 419.112 |
Toelichting mutaties
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Openbaar vervoer € 1,9 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Verschillende aanpassingen binnen de openbaar-vervoerconcessies (afspraak over wie het openbaar vervoer in een gebied regelt):
|
Afrekening projecten van Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur (PZI) met geld van Brede Doeluitkering (BDU) € 5,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Eerder kregen we rijksbijdragen voor (spoor)infrastructuurprojecten via de Brede Doeluitkering (BDU). In de Overlopende Passiva BDU is nog geld voor lopende PZI-projecten. Als een project(fase) klaar is, boeken we dit geld (via een administratief budget) als uitgave en inkomst. Op basis van het bijgewerkte PZI passen we de verwachte uitgaven en inkomsten aan. Dit is een budget-neutrale omzetting (zie ook baten). |
Afrekening fietsprojecten PZI met exploitatie € 5,6 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Bij de Jaarrekening 2024 staan kosten voor verschillende fietsprojecten als ’onderhanden werk’ op de balans. Dit is op advies van de accountant. We voegden het budget wat daardoor overbleef toe aan de reserve Bereikbaarheid. We willen deze lasten in de komende jaren alsnog in de exploitatie (overzicht van gebruikt geld) zetten. Dit gaat in overleg met de accountant, en volgens het oorspronkelijke plan. Dekking ten laste van de reserve Bereikbaarheid. |
N59 Energy Highway € 1,5 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De provinciale bijdrage aan het project N59 Energy Highway was een investeringsproject. Maar in 2024 bleek dat dit niet mocht omdat het om een project van het Rijk gaat. De kosten die we in 2025 nog voor het project verwachten, zijn dan ook voor de exploitatie. Ter dekking viel hiervoor bij de Voorjaarsnota 2025 het investeringskrediet van netto € 5 miljoen vrij. |
Truckparkeerplaatsen € 0,1 miljoen (n) | Nieuw besluit |
---|---|
Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2024 is motie 1428 door Provinciale Staten aangenomen. Daarin werd door PS verzocht 'om een pakket te verzinnen waarbij het voor gemeentes aantrekkelijker wordt om een locatie beschikbaar te stellen zodat het aantal truckparkeerplaatsen in Zuid-Holland uitgebreid kan worden'. Voor de uitvoering van die motie wordt € 0,1 miljoen geraamd in 2025, € 0,05 miljoen in 2026 en € 0,35 miljoen in 2027. |
Doorschuiven budgetten bereikbaarheid € 2,3 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
We bekeken de verschillende budgetten, en hoe het binnen de programma’s en projecten gaat, goed. Op basis daarvan verwachten we een deel van het geld niet in 2025 te gebruiken. Dit geld schuift door naar 2026 en volgende jaren. Dekking ten laste van de algemene middelen. |
Regionale aanpak laadinfrastructuur € 0,5 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
We geven gemeenten geld voor het regelen van voorzieningen om elektrische voertuigen op te laden (laadinfrastructuur). Die uitgaven zijn lager dan verwacht. Door wisselingen in personeel vallen ook de doorberekende personeelskosten lager uit. De uitgaven worden volledig gedekt door inkomsten (zie baten). |
PZI Initiatieffase en subsidies € 0,7 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Er zijn verschillende kleine aanpassingen:
Dekking ten laste van de reserve ’Bereikbaarheid’. |
Overig € 0,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Verschillende kleine aanpassingen. Dekking ten laste van de algemene middelen. |
Apparaatslasten € 0,3 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie voor een toelichting paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € 0,4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Door het herrekenen van de toegerekende rentelasten wijzigen de kapitaallasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
SPUK fietsmaatregelen A4 Burgerveen 2028 € 2,4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de snelfietsroute Leiden-Voorschoten zijn middelen vanuit het Rijk ontvangen die voor het project ingezet gaan worden in het jaar 2028. Dit zorgt voor hogere lasten en voor hetzelfde bedrag hogere baten in het project (zie ook baten). |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Crisissituatie Valkenburgse Meer € 0,5 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De oever van het Valkenburgse Meer is gedeeltelijk ingestort. Hierdoor is de situatie nu onveilig. Om te bepalen welke werkzaamheden nodig zijn voor het herstel, voeren we een onderzoek uit. De oever is geen onderdeel van de ambitie Bereikbaar Zuid-Holland; het hoort bij de ambitie Gezonde natuur, toekomstbestendig watersysteem en vitale landbouw. Dekking ten laste van de Ambitie Gezonde natuur. |
Werken voor derden en verschillende kleine veranderingen € 3,9 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de jaarlijkse kosten van het planmatig onderhoud, voerden we in de Voorjaarsnota 2025 2 voorzieningen in. Deze voorzieningen vervingen de (egalisatie)reserve Beheer en Onderhoud. Ze zijn er om pieken en dalen in het onderhoudsprogramma Beheer en Onderhoud op te vangen. Niet alle uitgaven mogen via deze voorzieningen worden betaald. We betalen de volgende zaken uit de algemene middelen:
Dekking ten laste van de algemene middelen. |
Apparaatslasten € 1,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie voor een toelichting paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € 0,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Door het herrekenen van de toegerekende rentelasten wijzigen de kapitaallasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Afrekening PZI-projecten met geld van Brede Doeluitkering (BDU) € 5,4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Eerder kregen we rijksbijdragen voor (spoor)infrastructuurprojecten via de Brede Doeluitkering. In de overlopende passiva (OVP) is nog geld voor lopende PZI-projecten. Als een project(fase) klaar is, boeken we dit geld (via een administratief budget) als uitgave en als inkomst. Op basis van het bijgewerkte PZI passen we de geraamde uitgaven en inkomsten aan. Dit is een budget-neutrale omzetting (zie ook lasten). |
Regionale aanpak laadinfrastructuur € 0,5 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
We geven gemeenten geld voor het regelen van voorzieningen om elektrische voertuigen op te laden (laadinfrastructuur). Die uitgaven zijn lager dan verwacht. Door wisselingen in personeel vallen ook de doorberekende personeelskosten lager uit. De uitgaven worden volledig gedekt door inkomsten (zie lasten). |
Overig € 0,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Verschillende kleine aanpassingen. Dekking ten laste van de algemene middelen. |
SPUK fietsmaatregelen A4 Burgerveen 2028 € 2,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de snelfietsroute Leiden-Voorschoten zijn middelen vanuit het Rijk ontvangen die voor het project ingezet gaan worden in het jaar 2028. Dit zorgt voor hogere lasten en voor hetzelfde bedrag hogere baten in het project (zie ook lasten). |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Beheer en Onderhoud en leges infrastructuur € 3,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2025 voeren we voor € 3,3 miljoen extra werkzaamheden uit voor anderen (zie toelichting lasten). Hier staan extra baten tegenover. Dekking ten laste van de algemene middelen. |